marți, 3 aprilie 2018

Casa Corpului Didactic Cluj – Partener şi promotor în dezvoltarea instituţională

Activitatea “Casa Corpului Didactic – Partener şi promotor în dezvoltarea instituţională”,  desfăşurată în semestrul I al anului şcolar 2017 – 2018, a constituit un bun prilej de  discuţii şi schimburi de experienţă între reprezentanţi ai unităţilor de învăţământ cu atribuţii în sprijinirea şi îndrumarea evoluţiei profesionale a cadrelor didactice şi reprezentanţi ai Casei Corpului Didactic Cluj, înstituţie furnizoare de formare.

Detalii despre activitatea de formare sunt prezentate în paragrafele următoare:

Coordonator activitate Dana Zoe Mateescu
Formatori Profesorii metodişti ai CCD Cluj
Locul desfăşurării: Filialele Casei Corpului Didactic Cluj
Grup ţintă: Directori de unităţi de învăţământ, Administratori financiari, Responsabilii Comisiilor de perfecţionare şi dezvoltare profesională din şcoli
Scopul activităţii:
Casa Corpului Didactic este instituţia care la nivel judeţean  asigură cadrul pentru dezvoltarea personală şi profesională a personalului din învăţământul preuniversitar, fiind una dintre principalele instituţii cu atribuţii în formarea continuă a cadrelor didactice. Casa Corpului Didactic, prin organizarea şi propunerea de programe şi activităţi de formare care să satisfacă priorităţile naţionale, locale şi individuale în domeniul formării, coordonează şi sprijină dezvoltarea profesională a personalului de conducere, de îndrumare şi control, a cadrelor didactice, a personalului didactic auxiliar din judeţ.
Masa rotundă a propus o întâlnire a factorilor cu rol decizional în formarea continuă a cadrelor didactice pentru o mai bună implicare în coordonarea activităţilor de formare şi în finanţarea lor.

Perioada desfăşurării:  16 – 28 noiembrie 2017
Durata: 4 ore

  
            Descrierea grupului de participanţi la masa rotundă:

-         Structura grupului ţintă şi mediul de provenienţă:

 Nr. participanţi:
Urban
Rural
Total
Învăţători/ institutori
23
5
28
Educatoare
27
2
29
Profesori
54
7
61
Personal didactic cu funcţii de conducere îndrumare şi control
100
60
160
Administratori financiari
93
33
126
Total
297
107
404

            Repartizarea participanţilor la masa rotundă pe categorii de personal şi medii de provenienţă este reprezentată în diagrama din figura nr. 1.

Figura nr. 1 - Diagrama repartizării participanţilor pe
categorii de personal şi medii de provenienţă


-          Participarea în filialele Caesi Corpului Didactic Cluj

Filiala Casei Corpului Didactic
Responsabil filială
Nr. Directori unităţi de învăţământ participanţi
Nr. Administratori financiari participanţi
Nr. Responsabili comisii de perfecţionare şi dezvoltare profesională
Total participanţi
Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” Cluj – Napoca (LTME)
Liliana Dana Lung
38
32
0
70
Colegiul Tehnic Energetic
Cluj – Napoca (CTE)
Alina Ludovica Boca
16
12
0
28
Colegiul Tehnic Napoca
Cluj – Napoca (CTN)
Edmund Ienei
29
28
46
93
Colegiul Naţional “Andrei Mureşanu” Dej (CNAM)
Dina Maria Pripon
30
13
31
74
Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” Turda (CNMV)
Dana Zoe Mateescu
29
29
34
92
Liceul Tehnologic “Vlădeasa” Huedin (LTV)
Pompilia Herman
18
12
17
47
Total participanţi

160
126
118
404


Repartizarea participanţilor la masa rotundă pe categorii de personal şi filiale ale Casei Corpului Didactic Cluj este reprezentată în diagrama din figura nr. 2.

Figura nr. 2 - Diagrama repartizării participanţilor pe
categorii de personal şi filiale

 Concluzii în urma prelucrării chestionarelor completate de participanţii la programul de formare:

            - Au fost completate 395 de chestionare de satisfacţie ca urmare a participării la masa rotundă.

      -   Referitor la calitatea conţinuturilor prezentate 363 participanţi au considerat conţinuturile foarte bune, 29  participanţi au considerat conţinuturile bune iar 3 participanţi au considerat conţinuturile de valoare medie. Distribuţia răspunsurilor referitoare la calitatea conţinuturilor este evidenţiată în diagrama din figura nr. 3.
  
Figura nr. 3 – Distribuţia răspunsurilor referitoare la calitatea conţinuturilor

Participanţii la masa rotundă au argumentat răspunsurile prin următoarele idei:
-       Conţinutul acoperă informaţiile relevante, bine documentat
-       conţinut concret, bogat, clar, practic, util, succint, bine structurat,
-       de actualitate, de maxim interes, în ton cu situaţia actuală,
-       informaţii necesare, punctuale, la obiect,
-       lămuritor pentru situaţiile legate de buget şi de formare.

Referitor la calitatea metodelor folosite: 367 participanţi au considerat metodele folosite ca fiind foarte bune, 26 participanţi le-au considerat bune iar 2 participanţi le-au considerat de valoare medie. Distribuţia răspunsurilor referitoare la calitatea metodelor folosite este evidenţiată în diagrama din figura nr. 4.

Figura nr. 4 – Distribuţia răspunsurilor referitoare la metodele folosite


Participanţii la activitatea de formare au argumentat răspunsurile prin următoarele idei:
-       metodele folosite au fost eficiente, clare, atractive, juste pentru o activitate de acest tip.
-       metodele folosite au fost adecvate, antrenante, bine alese pentru atingerea obiectivelor
-       metodele folosite au fost interactive, variate, atractive, corelate cu conţinutul
-       s-a evidenţiat lectura care poate duce la monotonie.

Referitor la calitatea materialelor folosite: 370 participanţi au considerat materialele folosite ca fiind foarte bune, 23 participanţi le-au considerat bune iar 2 participanţi le-au considerat de valoare medie. Distribuţia răspunsurilor este evidenţiată în diagrama din figura nr. 5.

Figura nr. 5 – Distribuţia răspunsurilor referitoare la materialele folosite


Participanţii la programul de formare au argumentat răspunsurile prin următoarele idei:
-       materiale utile, la obiect, sintetice, diverse, folositoare,
-       materiale uşor de citit şi recitit, organizate logic, relevante pentru tematica abordată,
-       bogate, variate, moderne, de calitate, bine alese, documentate.

Referitor la prestaţia formatorilor: 383 participanţi au considerat prestaţia formatorilor ca fiind foarte bună,9 participanţi au considerat prestaţia formatorilor ca fiind bună iar 3 participanţi au considerat prestaţia formatorilor de valoare medie. Distribuţia răspunsurilor referitoare la prestaţia formatorilor este evidenţiată în diagrama din figura nr. 6.

Figura nr. 6 – Distribuţia răspunsurilor referitoare la prestaţia formatorilor


Participanţii la masa rotundă au argumentat răspunsurile prin următoarele idei:
-       foarte bine pregătiţi, dau răspunsuri prompte la solicitări
-       excelenţi, profesionişti, informaţi, cu deschidere la dialog,
-       facilitatori experimentaţi, foarte bine pregătiţi,
-       foarte bună eficienţă în gestionarea timpului,
-       au explicat pe înţelesul participanţilor,

Referitor la organizarea activităţii: 368 participanţi au considerat organizarea activităţii ca fiind foarte bună, 21 participanţi a considerat-o bună iar 6 participanţi au considerat organizarea activităţii de valoare medie. Distribuţia răspunsurilor este evidenţiată în diagrama din figura nr. 7.

      Figura nr. 7 – Distribuţia răspunsurilor referitoare la organizarea activităţii
Participanţii la masa rotundă au argumentat răspunsurile prin următoarele idei:
-       locaţia şi ora de desfăşurare a activităţii bine alese
-       foarte bună, cu abordare practică,
-       climat adecvat,
Aspecte mai dificile care au fost evidenţiate de participanţi:
-       partea de finanţare de la consiliile locale
-       aspectele legate de alocarea prioritară a fondurilor de formare
Idei interesante şi noi aflate în timpul activităţilor de formare:
-       Proiectul CRED, alocarea bugetului de formare, calculul creditelor.
Majoritatea participanţilor consideră că acest program ar trebui dezvoltat cu teme specifice administratorilor financiari.

Responsabil activitate
Prof. metodist Dana Zoe Mateescu

joi, 1 februarie 2018

Programul de formare acreditat prin  OM 5990/16.12.2015Evaluare pentru evoluția în cariera didactică ” organizat de ­­­­­­­­­­­­­­­­Casa Corpului Didactic Cluj în perioada iulie -  noiembrie 2017

Programul de formare are ca scop dezvoltarea competenţelor de evaluare a cadrelor didactice şi a unei expertize specifice pentru evaluarea lucrărilor scrise ale cadrelor didactice care participă la concursurile profesionale.

Au participat la formare  un număr de 147 cadre didactice.
Beneficiarii programului de formare:

-  3 grupe profesori pentru învățământul primar
-  o grupă profesori de limba și literatura română
-  o grupă profesori de matematică
-  o grupă mixtă formată din profesori de biologie, istorie și geografie

Competențe formate prin participarea la programul de formare:

1.Operarea cu sistemul conceptual specific teoriei  și practicii curriculare și evaluative;
2.Abordarea într-o viziune integrativă a procesului evaluativ cu celelalte componente ale procesului de învățare, respectiv predare-învățare;
3.Identificarea diferențelor dintre subiectivitate și subiectivism în evaluare;
4. Demonstrarea unei bune înțelegeri și aplicare a normelor metodologice privind organizarea și desfășurarea examenelor/concursurilor din sistemul de învățământ preuniversitar;
5.Elaborarea de instrumente / probe de evaluare care să îndeplinească criteriile de validitate, fidelitate şi specificitate în domeniul pentru care sunt destinate;
6.Aplicarea riguroasă a sistemului conceptual asimilat în practica docimologică;
7.Promovarea conținuturilor și principiilor specifice docimologiei privind organizarea și desfășurarea examenelor / concursurilor din sistemul de învățământ preuniversitar;
8.Utilizarea adecvată a competențelor de comunicare în desfășurarea probelor de evaluare scrisă / orală.



                                                                                                          Responsabil program,
    prof.metodist  Pompilia HERMAN




vineri, 24 noiembrie 2017

Conferinţa Educaţie prin Ştiinţă 2017


Conferința cu tema Abordări psihopedagogice privind dezvoltarea gândirii spaţiale la elevii cu deficienţe de vedere s-a desfăşurată în cadrul proiectului Erasmus + “Empowering Spatial Thinking of Students with Visual Impairment” (VISTE) 2016-1-EL01-KA201-023731 şi a prezentat rezultatele activităţilor derulate în cadrul proiectului în primul an de implementare, până la momentul derulării acestuia precum şi viitoarele direcţii de acţiune din cadrul proiectului. 

Evenimentul a avut loc în 30 octombrie 2017 la Casa Corpului Didactic Cluj. Lucrările s-au derulat în plen: au fost prezentate şase  teme incitante pentru audienţă şi s-au încheiat cu o discuţie panel.

Agenda conferinței a cuprins următoarele:
14:00-14:30
Primirea invitaţilor
Pompilia Herman, profesor metodist, Casa Corpului Didactic Cluj
Marinela Păcurar, bibliotecar, Casa Corpului Didactic Cluj
14:30-14:40
Mihaela Popescu, director, Casa Corpului Didactic Cluj
14:40-15:00
Prezentarea proiectului VISTE, “Empowering spatial thinking of students with visual impairment”
Mihaela Popescu, director, Casa Corpului Didactic Cluj
15:00-15:30
Introducere în abordarea VISTE. Workshop-uri şi materiale suport
Alina Boca, profesor metodist, Casa Corpului Didactic Cluj
15:30-16:00
Metode și tehnici folosite în activitatea didactică în vederea dezvoltării gândirii spațiale  la elevii cu deficiențe vizuale. Rezultate și recomandări ale schimbului de experiență în cadrul proiectului VISTE
Ramona Mureşan, director, Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere, Cluj-Napoca
16:00-16:15
Pauză
16:15-16:45
Modelul pedagogic VISTE pentru dezvoltarea gândirii spaţiale în vederea incluziunii şcolare a elevilor cu dizabilităţi vizuale
Liliana Dana Lung, profesor metodist, Casa Corpului Didactic Cluj
16:45-17:00
Platforma de resurse educaţionale deschise
Mihaela Ciobanu, informatician, Casa Corpului Didactic Cluj
17:00-17:15
VISTE – Augmented Reality Toolkit. Utilizarea unor instrumente inovative în vederea dezvoltării gândirii spaţiale.
Edmund Ienei, profesor metodist, Casa Corpului Didactic Cluj
17:15-18:00
Scenarii didactice VISTE pentru dezvoltarea gândirii spaţiale. Discuţie panel
Moderatori: Dana Zoe Mateescu, Dina Maria Pripon
Participanţi: cadre didactice de la Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere care au elaborat şi implementat scenarii VISTE

                La ediţia din acest an a conferinţei au participat 55 de cadre didactice din învățământul special și de masă, precum și decidenți în domeniul educațional. 

Ne-am bucurat de prezența alături de noi a domnului inspector școlar general adjunct Török-Gyurkó Zoltán de la Inspectoratul Școlar Județean Cluj, a domnului  asistent cercetător doctor Marian Pădure de la Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihopedagogie Specială, a domnului Siviu Vanda, vicepreședintele Asociației Nevăzătorilor din România, a domnului Ion Podosu, președintele filialei Cluj a Asociației Nevăzătorilor din România.

Au participat la lucrări directori de institiţii/unităţi de învăţământ preuniversitar, cadre didactice de la şcolile partenere în proiect (Casa Corpului Didactic Cluj, şi Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere din Cluj-Napoca), cadre didactice din învăţământul de masă din judeţ ( Liceul de Arte Vizuale "Romulus Ladea", Liceul Teoretic "Onisifor Ghibu", Colegiul Național "Andrei Mureșanu" Dej, Școala Gimnazială "Gheorghe Șincai" Florești, Școala Gimnazială Luna, Liceul Tehnologic Special "Samus", Liceul Teoretic "Nicolae Bălcescu") şi din ţară (Liceul Teoretic Special "Iris", Timișoara, Liceul Special "Moldova", Târgu- Frumos), membrii ai Asociaţiei Pontes şi ai Asociaţiei Nevăzătorilor din România. 

Multumim tuturor participanților pentru prețioasa contribuție la reușita acestui eveniment!

Coordonator ,
profesor metodist, Liliana Dana Lung






























luni, 20 noiembrie 2017

Ziua Mondială a Bibliotecilor Şcolare

Organizator Casa Corpului Didactic Cluj
Deschiderea manifestării
                 Mihaela POPESCU, director Casa Corpului Didactic Cluj
                 
Sorina STANCA,  director Biblioteca Județeană “Octavian Goga”, Cluj-Napoca
Din agenda activităţii:
  • Aura CAMPAN , Biblioteca Județeană “Octavian Goga”, Cluj-Napoca - Programe de educație permanentă pentru copii și adolescenți la biblioteca județeană.



  • Lansarea publicaţiilor

“ Dascălii noştri” , Editura Casa Corpului Didactic Cluj


“ Eu citesc! Tu... mai citeşti? Lectura de plăcere, Editura Argonaut ”.
  • Moment cultural:

Lazar Katalin si Kiss Jolan, clasa prof. Kallay Lilla/ Antonio Vivaldi: Concert pentru două flaute în Do major
Vlad Soare, clasa prof. Lucian Suciu/Elegie de Johann Kaspar Mertz

Multumim tuturor participanților!

Coordonator eveniment
prof. metodist Pompilia HERMAN

luni, 14 august 2017

Concursul online "Ce voi deveni? Cum am devenit?"



Dedicat deopotriva elevilor cât şi dascalilor, concursul a fost organizat de către Casa Corpului Didactic Cluj având ca partener Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţa Educaţională Cluj.

La concurs au fost înscrise 62 de lucrări ale elevilor şi 22 lucrări ale cadrelor didactice din judeţele Cluj, Bistrita, Maramures, Vrancea. 

Le multumim tuturor participantilor care ne-au impartasit visuri, emotii, trairi, nazuinte.


Am surprins un spectru larg de calitati şi valori în jurul cărora ne cladim cariera didactica din (auto)portretele colegilor nostri: responsabilitate, credinta, vocatie, performanta, carisma, optimism, implicare,  ingeniozitate, maiestrie, perseverenta, pasiune, dragoste, rabdare, eleganţă, nobleţe, umor, fermitate, entuziasm,  înţelegere, viziune, joaca, imaginatie, sacrificiu, daruire, blândeţe, umanism, dedicaţie.

Având alături părinţi iubitori şi bunici intelepti,dascali minunati, copiii noşti ne-au comunicat că doresc să devină: medici, designeri, bucatari, coafeze, educatoare, profesori de limba engleza, invatoare(de inot), pictori, programatori, investitori de succes, afaceristi, piloti, avocati, politisti, însoţitori de bord, medici veterinari, sportivi, jurnalişti, actori, creatori de modă, arhitecţi, pictori, fermieri, filosofi, actori, muzicieni, insotitori de bord, cofetari, mecanici auto, vanzatoare, sportiv profesionist, rallist (a se citi pilot de curse de formula 1), psihologi...


Participantii ne-au împărtăşit năzuiţe şi visuri, noi le dorim să se îndeplineasc, iar pentru aceste daruri minutate, atat . profesorii cat si elevii participanti au fost premiati.

Rezultatele participarii la concurs precum si alte detalii privind organizarea si jurizarea le gasiti pe site-ul:

Va asteptam cu drag la editiile viitoare ale concursului!

Liliana Dana Lung
profesor metodist