Organizator: Casa Corpului Didactic Cluj
Partener:Liceul de Arte Vizuale “Romulus
Ladea”, Cluj-Napoca
Durata: 4 ore
Grup ţintă: Profesorii care predau disciplina Fizică
Activităţi:
1.Vizitarea
expoziţiei ştiinţifico – artistice cu tema: ”Cosmosul artistic”
Participanţii au fost primiţi în Sala de Expoziţii de către directorul
Liceului de Arte Vizuale „Romulus Ladea”, domnul Gavrilă Zmicală, care a rostit un cuvânt de bun venit şi a
promovat activitatea profesorilor liceului având ca finalitate realizarea
expoziţiilor săptămânale. Formatorii au prezentat activităţile ce se vor
desfăşura pe parcursul zilei şi i-au invitat pe participanţi să evalueze din
punct de vedere ştiinţific, lucrările artistice realizate şi expuse de către
elevii şcolii şi. Pe parcursul vizitei, participanţii au aflat obiectivele şi
etapele organizării expoziţiei „Cosmosul artistic”, temele ştiinţifice abordate
şi detalii privind tehnicile artistice utilizate pentru elaborarea lucrărilor (
pictură în acrilic, ulei, acuarelă, grafică, modelaj) şi au completat o fişă de
feeedback. Au fost martorii prezentării
unei lucrări artistico-ştiinţifice ”Evolutie tehnologica, involutie
biologica” de către unul dintre elevii expozanţi,
Mateica Septimiu din clasa a IX-a.
Au fost apreciate toate
lucrările propuse şi au fost nominalizate trei dintre cele mai reuşite lucrări:
Profesorii au identificat …
concepte (mărimi, fenomene, sisteme) reprezentate în lucrările elevilor
(universul, sistemul solar, galaxii, nebuloase, relativitatea timpului şi a
spaţiului, călătorii interstelare, reflexii, refracţii, umbre şi penumbre, unde
mecanice etc.) şi tehnici artistice utilizate: pictură, grafică, modelaj,
sculptură pentru expoziţia „Cosmosul artistic” şi au propus noi teme de studiu
artistic. A fost nominalizată lucrarea care a surprins cele mai multe fenomene
fizice.
La finalul activităţii
participanţii, conduşi de directorul şcolii, au vizitat atelierele de
specialitate în care işi desfăşoară activitatea elevii şcolii.
Imagini de la desfăşurarea
activităţilor:
2. Metode alternative de evaluare la Fizică.
Claudia Rusu, profesor de fizică la Liceul de Arte Vizuale
„Romulus Ladea” a prezentat proiectul didactic „Cosmosul artistic”. Acesta a
vizat abordarea inter- şi multidisciplinară a diferitelor teme ştiinţifice studiate
de elevii care studiază la acestă şcoală concretizată prin elaborarea unor
proiecte ale elevilor: lucrări artistico-ştiinţifice (pictură în tehnici
diferite, grafică, modelaje) şi lucrări literare (eseuri, povestiri SF) care
abordează teme legate de viitorul omenirii. Cu acest prilej, participanţii la activitatea
metodică au aflat cum poate fi utilizat proiectul ca metodă complementară de
evaluare a elevilor şi au avut prilejul
unui schimb de bune practici.
3. Work-shop - realizarea unor lucrări artistice cu teme ştiinţifice
Adela Gocan, profesor de pictură
la Liceul de Arte Vizuale ”Romulus
Ladea” a prezentat tehnici artistice speciale (acuarela, tuşul, sarea, săpunul). Tehnicile artistice
utilizate la workshop au fost explicate cu ajutorul unor noţiuni fizice
(difuzia, cristalizarea, fenomenele superficiale, capilaritatea, evaporarea,
formarea culorilor).
Participanţii au exersat
tehnicile artistice realizând, pentru prima dată în experienţa lor didactică,
picturi ce reprezintă nebuloase şi galaxii. Creaţiile au fost expuse la Casa
Corpului Didactic:
Concluzii în urma
activităţii de formare:
Numărul de participanţi: 18 cadre didactice.
Rezultatele chestionarului de evaluare a
activităţii au fost următoarele:
Toţi participanţii au apreciat conţinutul
programului, metodele şi materialele folosite, prestaţia formatorilor şi
organizarea activităţilor cu calificativul foarte bine.
53%
dintre participanţi afirmă că pot aplica în mare măsură metoda proiectului
ştiinţifico-artistic în activitatea didactică iar 35% precizează că pot aplica
în măsură moderată.
Dintre ideile interesante auzite la această
activitate amintim: apropierea elevilor de lumea ştiinţei prin artă,
surprinderea conceptelor fizicii în lucrări artistice, tehnicile de pictură
învăţate, evaluarea corectitudinii reprezentărilor artistice a fenomenelor
reprezentate, descrierea artistică a universurilor paralele, deprecierea fizică
a omului ca urmare a dezvoltării tehnologiilor.
Aspectul care li s-au părut mai dificil
participanţilor a fost utilizarea tehnicilor de lucru pentru realizarea lucrărilor artistice.
În urma experienţei acumulate prin
participarea la activitatea metodică, cursanţii au exemplificat materiale şi
metode didactice noi ce pot fi elaborate/utilizate în activitatea la clasă:
proiectul ştiinţifico-artistic ca metodă de evaluare formativă, tehnicile artistice explicate ştiinţific în
reprezentarea fenomenelor fizice.
Dintre temele propuse de cursanţi a fi
abordate prin activităţi viitoare amintim: „Fizica în context nonformal”,
„Elaborarea proiectelor interdisciplinare tematice”. Experienţa de succes
împărtăşită de către profesorii care predau la Liceul de Arte Vizuale „Romulus
Ladea” i-a motivat pe ceilalţi participanţi să stabilească primele coordonate
ale unor parteneriate viitoare între şcolile lor şi acest liceu vocaţional.
Coordonator
activitate,
prof. dr. Liliana Dana Lung
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu