luni, 12 mai 2014

Activitate metodică “INTEGRAREA ACTIVITĂŢILOR EXPERIMENTALE ÎN PROCESUL DE PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE”

Perioada de desfăşurare: noiembrie 2013- aprilie 2014
Grup ţintă: Cadre didactice din învăţământul preuniversitar, aria curriculară Tehnologii

Scop: Distanţierea de metodele bazate pe condiţionare, memorizare şi repetiţii şi promovarea metodelor care au în centru participarea activă a elevului, învăţarea având loc predominant prin formare de competenţe şi deprinderi practice

Obiective:
 1.  Dezvoltarea inovaţiei şi creativităţii în activitatea didactică
 2. Integrarea  sistematică a activităţilor experimentale în predarea disciplinelor tehnice
 3. Dezvoltarea capacităţii de investigare și de cercetare
 4. Utilizarea de strategii specifice  în procesul didactic în vederea creşterii eficienţei învăţării

Teme abordate:
       1 – Experimentul în procesul de predare învăţare
       2 – Exemple de bună practică – activități experimentale desfășurate la orele de 
              specialitate

Activitatea metodică s-a desfășurat în mai multe locații de formare  organizate în funcție de specializările cadrelor didactice participante, după cum urmează:
La Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca, s-au desfășurat cele două întâlniri  în plen ale activității metodice.
Doamna profesoară Bogdana Cătinean de la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“, Cluj- Napoca și domnul profesor Mircea Apahidean de la Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca au fost formatori pentru prima temă – Experimentul în procesul de învățare.



 Cea de-a doua întîlnire a activității metodice s-a desfășurat în următoarele locații: Colegiul Tehnic„Transilvania“,Colegiul Economic „Iulian Pop“, Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“ și  Școala gimnazială „Ion Agârbiceanu”. 

Moderatori și formatori la aceste locații de formare au fost  De la Colegiul Economic „Iulian Pop“, Cluj- Napoca, doamnele profesoare Costea Alina,Crețu Elena și Stoica Ioana. De la Colegiul Tehnic "Raluca Ripan"Cluj-Napoca doamnele profesoare Dubei Tania și Koszorus Rodica și doamna profesoară Gâdiu Valeria de la Colegiul Tehnic de Comunicații "Augustin Maior"Cluj Napoca.  

De la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny“, Cluj- Napoca au prezentat activități de formare doamnele profesoare Faur Mariana , Fodor Mădălina și Oltean Rodica. 

La Colegiul Tehnic„Transilvania“,Cluj- Napoca formatori au fost domnul profesor Dragoș Cristian  de la Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca, alături de doamnele profesoare  Greta Lucia, de la Liceul tehnologic nr.1 Cluj-Napoca, d-na Hirian Mia de la Liceul Tehnologic "Aurel Vlaicu"Cluj-Napoca, d-na Oltean Ioana de la Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau"Cluj-Napoca și d-na Plăian Liana de la Colegiul Tehnic„Transilvania“, Cluj- Napoca.

Pentru cadrele didactice care predau educație tehnologică au desfășurat activități de formare doamnele profesoare Carmen Bora de la Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Dej și Adriana Rus de la Colegiul Tehnic  "Ana Aslan" Cluj Napoca.









Concluzii în urma prelucrării chestionarelor şi a desfăşurării activităţii de formare:

Numărul  de participanţi  - directori, profesori, maiştri, a fost de  123.

Având în vedere feed- back- ul participanţilor, obiectivele acestei activităţi metodice au fost realizate. Conținutul activității de formare a fost apreciat citez  „ cu aplicabilitate directă în procesul de predare-învățare”, „de actualitate”, „ permite actualizarea programelor utilizate la clasă, „foarte bine structurat”, „complex”, „proiecte didactice utile”.
Metodele şi materialele utilizate în prezentări au primit calificative de bine şi foarte bine, fiind apreciate ca fiind utile și interesante, variate,   eficiente, adecvate, moderne și interactive.
Prestaţia formatorilor a fost notată aproape în majoritate cu calificativul de foarte bine. Lecțiile demonstrative prezentate de aceștia au fost apreciate ca fiind relevante și de ajutor în proiectarea și desfășurarea activităților didactice.
Referitor la organizarea activităţii majoritatea  participanţilor  au apreciat cu calificativul de foarte bine acest aspect, punctualitate cu gestionarea eficientă a timpului,  cu locații de formare bine alese.
Teme propuse pentru activitățile viitoare,: metode de predare, utilizarea unor platforme educaționale, psihologia clasei de elevi, implicarea autorităților locale și a părinților în activitatea educativă, metoda inteligențelor multiple.
Foarte mulți dintre participanții la activitatea metodică și-au exprimat intenția de a se implica în activități de formare în cadrul activităților metodice viitoare.
Sugestii de îmbunătățire a activităților viitoare: Mai multe materiale de informare, materiale suport oferite participanților la activitate.
                                                                                                   
Coordonator activitate,
 prof. metodist Pompilia Herman
                                                                                                     


SIMPOZIONUL ,,PREUNIVERSITARIA”, ediţia a XXVI - a, 29 martie 2014

Organizator: Casa Corpului Didactic Cluj
Locaţia: Colegiul Tehnic de Transporturi „Transilvania” Cluj-Napoca
Obiectiv: Promovarea inovaţiei şi creativităţii în activitatea didactică şi schimbul de bune 
                  practici         
Tematica simpozionului
·         Creativitate şi inovaţie în educaţie
·         Managementul instituțiilor de învățământ preuniversitar  
·         Proiecte educaţionale

Deschiderea simpozionului /activităţile în plen
Doamna director Dorina Kudor a adresat participanților mesajul de bun venit și a susținut o prezentare deosebit de interesantă  intitulată "Dinamica obiectivelor". 
  


Din partea Inspectoratului Scolar Judetean Cluj  a participat doamna inspector scolar general adjunct Peter Tunde.

          Lucrările în plen ale Simpozionului au continuat cu prezentările invitaților.

                Pentru o școală de calitate – Mariana DRAGOMIR, expert ARACIP

                Implementarea Sistemului de Control Managerial Intern factor de impact în dezvoltarea instituțională preuniversitară – lector univ. drd. Daniela PIPAS, Universitatea Bogdan Vodă, Cluj– Napoca 


              Îmbunătățirea continuă: de la perfecționism spre performanță lector  Simona
                                                       Elena Bernat, Asociația Learn&Vision



              Factori facilitatori ai incluziunii școlare – lector univ. dr. Andreea HATHAZI,
       Universitatea Babeș Bolyai, Cluj– Napoca 


Proiectul „Cercuri de lectură” la 10 ani de la lansare, profesor Monica Onojescu


              Importanța dezvoltării gândirii spațiale - Dana Zoe Mateescu    
                        profesor metodist, Casa Corpului Didactic Cluj 



              Educație prin aventură, educație pentru viață , manager de proiect, 
       Anca Gaidoș, Fundația Noi Orizonturi


Colega noastră doamna profesor metodist Mihaela Popescu a prezentat rezultatele proiectului " Formarea continuă a profesorilor de Limba Română în societatea cunoașterii"

 Partea a doua a simpozionului a continuat cu lucrările pe cele trei secțiuni 

Creativitate și inovație în educație

 

Managementul instituțiilor de învățământ preuniversitar 



Proiecte educaționale



Lucrările susţinute au fost publicate pe CD, cu ISSN 1842-7618. Lucrările susţinute în plen şi lucrările prezentate pe secţiuni, cu grad mare de relevanţă în domeniul didactic vor fi publicate şi în revista online a Casei Corpului Didactic Cluj.

Aprecieri referitoare la  simpozionul Preuniversitaria, ediţia a XXV-a,  din perspectiva conţinutului ştiinţific al materialelor prezentate  şi al organizării:
  • Punctualitate, profesionalism, eleganță
  • Invitați valoroși cu teme interesante
  • Invitați pregătiți la un nivel admirabil
  • Materiale de foarte bună calitate, interesante, originale
  • Conținut științific captivant
Coordonator simpozion,
                                                                           Prof. metodist Pompilia Herman

miercuri, 11 decembrie 2013

Limbă și comunicare în CDI și bibliotecile școlare



Obiectiv: Valorificarea  inovaţiei pedagogice în activităţile specifice CDI și  bibliotecile școlare
Locul desfăşurării: Liceul Teoretic Mihai Eminescu, Cluj-Napoca
Perioada desfăşurării: 20 noiembrie 2013
Formatori:
Mihaela TURCU  – profesor documentarist Liceul Teoretic  ”Mihai Eminescu

COMPETENŢE VIZATE:

1. Valorificarea  inovaţiei pedagogice în activităţile specifice CDI și  bibliotecile școlare
2. Utilizarea eficientă a resurselor CDI și  bibliotecile școlare
3. Dezvoltarea competențelor de comunicare  într-un context formal și nonformal 
    pentru promovarea de exemple de bune practici
 4. Dezvoltarea capacităţii de a comunica în scris şi verbal, de a înţelege şi a-i face pe 
    alţii să înţeleagă diferite mesaje în situaţii variate şi de a adopta strategia 
    potrivită scopului lecturii şi documentării (informare / instruire / de plăcere)
MODULE TEMATICE:
     Modul 1 – Axele colaborării profesor documentarist /bibliotecar - profesor de limba română
     Modul 2 – Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea de activităţi în echipă pedagogică 



Concluzii în urma prelucrării chestionarelor şi a desfăşurării activităţii de formare:

Prin modulele tematice propuse activitatea a stimulat participarea în echipă pedagogică a bibliotecarilor și a profesorilor de limba română, la realizarea de activități care se desfășoară 
în bibliotecă.
Relevante pentru activitatea didactică au fost materialele care au descris axele colaborări 
dintre profesori și bibliotecari.
                      


Metodele  activ – participative utilizate au asigurat captarea atenției și colaborarea foarte bună.
Materialele utilizate au fost bine alese și elaborate  și au servit la realizarea  scopului activității metodice.


                                    



Activitatea formatorilor a fost apreciata cu calificative la superlativ având în vedere materialele 
suport foarte variate și consistente, bine documentate.



Participanții au fost organizați în echipe mixte – bibliotecar- profesor de limba și literatura română.
Locația aleasă pentru desfășurarea activității metodice a oferit condițiile optime pentru atingerea obiectivelor .



Număr de participanţi - bibliotecari şcolari, responsabili CDI, profesori de limba și literatura română a fost de 38 -  22 de bibiotecari și 16 profesori de limba și literatura română.
Având în vedere feed- back- ul participanţilor, obiectivele acestei activităţi metodice 
au fost realizate.

Sugestii pentru îmbunătăţirea activităţii:
Invitarea unor specialiști psihologi pentru a diversifica punctele de vedere.


Coordonator activitate,
     prof.metodist Pompilia Herman



marți, 10 decembrie 2013

Ziua Mondială a bibliotecilor şcolare



Organizator: Casa Corpului Didactic Cluj
Parteneri: Inspectortul Şcolar Judeţean Cluj, Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj-Napoca
Obiectiv: Conştientizarea importanţei rolului parteneriatului între bibliotecarul şcolar/responsabilul CDI/ profesorii de limba şi literatura română în realizarea de activităţi pedagogice, culturale, de comunicare
Perioada: 24 octombrie 2013
Locaţia: Sala Media  a  Bibliotecii Judeţene Octavian Goga” Cluj-Napoca
Deschiderea manifestării:
·         Prof. metodist Casa Corpului Didactic Cluj, Pompilia HERMAN
·         Director Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj , Sorina STANCA
·         Inspector școlar, prof. Horia CORCHEŞ
·         Prof. metodist Casa Corpului Didactic Cluj, Pompilia HERMAN
Sinteza raportului de coordonare a  bibliotecilor  şcolare şi a CDI în anul şcolar 2012-2013
Agenda activităţilor cu bibliotecarii şcolari şi responsabili CDI în anul şcolar 2013- 2014 





Ø  CDI /biblioteca școlară – laborator de experimentare a noilor tehnologii educaţionale
Mihaela TURCU profesor documentarist Liceul Teoretic ”Mihai Eminescu” Cluj-Napoca – Profesorul documentarist și rolul său în stimularea lecturii la elevii de gimnaziu


Ø  Biblioteca- un spaţiu infinit
Monica SĂRĂCUȚ – bibliotecar Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj- Napoca – Centre de excelență în bibliotecile românești


Ø  Lectura – învățătura cea mai bună
Delia BOB – Profesor  Școala gimnazială ”Octavian Goga”, Cluj-Napoca – Cartea – de la obligație la încântare



În  încheierea activității doamna lector Simona Elena Bernat de la Asociația Learn &Vision a prezentat oportunități pentru dezvoltarea profesională și personală , în scopul dezvoltării de competenţe care să permită bibliotecarilor să organizeze ateliere de lectură intergeneraţionale, la care să participe părinţi, bunici, copii de şcoală primară și să organizeze cluburi de lectură după metodologia anglo-saxonă de tip book club.

Concluzii în urma prelucrării chestionarelor şi a desfăşurării activităţii de formare:
Numărul  de participanţi  - invitaţi, bibliotecari şcolari, responsabili CDI, profesori de limba şi literatura română a fost de  66.
 Având în vedere feed- back- ul participanţilor, obiectivele acestei activităţi culturale au fost realizate.
Activităţile în care bibliotecarii şcolari şi responsabilii CDI participă împreună cu cadrele didactice permit conștientizarea că  nicăieri nu se poate forma și întreține mai cu efect gustul pentru lectură al elevilor  decât în atmosfera îmbietoare a unei biblioteci. Cartea literară nu poate și nu trebuie să înlocuiască un manual de școală, dar împreună cu manualul, îndeplinește un rol deosebit în educarea copiilor.
Schimbul de experiență cu colegii din județul Cluj, a oferit participanților la această activitate posibilitatea dezvoltării unor colaborări de durată, prin care activităţile de lectură să fie promovate.
Conţinutul activităţii a fost interesant şi instructiv, bine documentat. Ideile, modelele promovate au constituit pentru participanți o incitare la reflecție.
Invitația de a participa la concursul Biblioteca anului” a stârnit un deosebit interes bibliotecarilor .
Prestaţia formatorilor a fost notată aproape în majoritate cu calificativul foarte bine.
Metodele şi materialele folosite în prezentări , exemplele de bună practică ale formatorilor au oferit sugestii pentru activitățile și proiectele viitoare ale participanților.
Atmosfera plăcută şi structurarea activităţii, păstrarea ca și locație de desfășurarea a Bibliotecii județene a fost în asentimentul tuturor participanților.



Ca sugestii pentru îmbunătățirea acestei activități: realizarea de excursii tematice, realizarea unei conferințe la nivel național, prezentarea mai multor activități realizate în biblioteci.

                      Coordonator activitate, 
               prof. metodist Pompilia Herman                



miercuri, 21 august 2013


RAPORT DE ACTIVITATE
Simpozionul „Auxiliare curriculare, portofolii şi proiecte ale elevilor”

Organizator: Liceul Tehnologic „Alexandru Borza” Cluj-Napoca
Parteneri: Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj, Casa Corpului Didactic Cluj, Universitatea Tehnică, Facultatea de Construcţii de Maşini, Universitatea „Babeş-Bolyai”, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei”
Perioada: 4 – 5 aprilie 2013
Locaţia: Liceul Tehnologic „Alexandru Borza”
Durata: 8 ore

Coordonatori:
Mestecan Cornelia – profesor, Liceul Tehnologic “Alexandru Borza”, Cluj-Napoca
Cristian Petru Pop – inspector şcolar de specialitate, Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj
Liliana Dana Lung – profesor metodist, Casa Corpului Didactic Cluj
Florina Crăciun, conferenţiar doctor inginer, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Cornelia Stan, lector doctor, Universitatea “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca

1.     Obiectivele programului
O1. Dezvoltarea la elevi a unui sistem de cunoştinţe, competenţe, atitudini şi valori în direcţia utilizării produselor instruirii în vederea autoevaluării.
O2. Dezvoltarea la elevi a unor competenţe de comunicare pe diverse teme în domenii variate
O3. Dezvoltarea la cadrele didactice a unui sistem de cunoştinţe, competenţe, atitudini şi valori în direcţia realizării şi utilizării auxiliarelor curriculare în diferite contexte ale învăţării;
O4. Dezvoltarea stimei de sine, a încrederii în propriile forţe atât la cadrele didactice cât şi la elevi.
O5. Garantarea informării pe toată durata proiectului, a transparenţei activităţilor, a vizibilităţii rezultatelor muncii organizatorilor şi a participanţilor la simpozion.

Activităţi desfăşurate:
-          Concursul de portofolii ale elevilor
-          Concursul de Proiecte tematice: “2013-Anul European al cetăţenilor”
-          Sesiunea de comunicări ale profesorilor: Auxiliare curriculare
Descrierea activităţilor:
            Activităţile au debutat cu o actiune în plen în care fiecare organizator a avut câte o intervenţie.
Din partea Casei Corpului Didactic Cluj au luat cuvântul Liliana Dana Lung, profesor metodist, care a realizat o activitate de promovare a Casei Corpului Didactic Cluj şi a prezentat oferta de formare cadrelor didactice, http://prezi.com/nrc5phcpjhh_/present/?auth_key=sdtx2wo&follow=yxufiuskscbf&kw=present-nrc5phcpjhh_&rc=ref-20328197).  A urmat  Pompilia Herman, profesor metodist, care a diseminat rezultatele proiectului „Abordări inovative în didactica disciplinelor din aria curriculară tehnologii”.
Au urmat lucrările pe cele trei secţiuni, finalizate printr-o masă rotundă, ocazie cu care s-au colectat principalele impresii şi sugestii în vederea organizării ediţiilor viitoare.
 
         
              


Concluzii în urma desfăşurării activităţilor:

Resurse umane implicate:
-           Echipa de proiect -5 membrii + 4 parteneri + 10 elevi
-          Participanţi înscrişi la Simpozion: 48 cadre didactice şi  62 elevi
Principalele rezultate înregistrate în urma realizării activităţilor proiectului au fost:
ü  Creşterea interesului profesorilor şi elevilor faţă de realizarea şi utilizarea produselor învăţării ca instrumente de evaluare şi autoevaluare;
ü  Creşterea implicării profesorilor în proiectarea unor forme de evaluare mai puţin convenţionale , produse ale activităţii elevilor (proiecte interesante prin studiu individual şi muncă în echipă, cooperare, portofolii care să reflecte rezultatul muncii elevilor pe parcursul unui an şcolar la o disciplina de studiu);
ü  Motivarea cadrelor didactice pentru elaborarea şi utilizarea la clasă a auxiliarelor curriculare dar şi pentru prezentarea acestora în cadrul organizat al simpozionului;
ü  Crearea unei mai bune legături/cooperări între elevi şi cadre didactice în vederea implementării unui învăţământ modern, centrat pe elev.
ü  Realizarea unui cadru propice de colaborare între mediul preuniversitar şi universitar, între furnizorii de formare iniţială şi continuă şi beneficiari, în vederea implementării principalelor strategii ale reformei în educaţie.

Dr. Liliana Dana Lung
Profesor metodist CCD Cluj