marți, 24 martie 2015

CONCURS INTERNATIONAL PENTRU CADRELE DIDACTICE

CONCURS INTERNAŢIONAL
de scenarii didactice GEOTHNK  pentru dezvoltarea gândirii spaţiale

Casa Corpului Didactic Cluj, în colaborare cu National Technical University şi Ellinogermaniki Agogi din Atena, Grecia, organizează în perioada aprilie – mai 2015 Concursul de scenarii didactice GEOTHNK pentru dezvoltarea gândirii spaţiale.
 Concursul se derulează în cadrul proiectului Semantic Pathways for Building a Spatially-Thinking Society” 543451-LLP-1-2013-1-GR-KA3-KA3MP.
Pot participa la concurs cadre didactice care predau orice disciplină, ciclul primar şi secundar.

Pentru a participa la concurs, cadrele didactice vor parcurge următoarele etape:
1.      Înregistrarea în comunitatea GEOTHNK pe platforma http://www.geothnk.eu/index.php/en/, în secţiunea ”GEOTHNK Community”;
2.      Elaborarea unui scenariu GEOTHNK care se bazează pe conceptele gândirii spaţiale. Scenariul va fi elaborat în limba engleză, pe platforma http://www.geothnk.eu/index.php/en , în secţiunea ”Resources”. Puteţi utiliza următoarele materiale de sprijin: Lista conceptelor (Anexa 1), Ghidul pentru elaborarea scenariului GEOTHNK (Anexa 2), Obiective educaţionale (Anexa 3);
3.      Transmiteti scenariul în format PDF la adresa de email ekypriotis@ea.gr, cu subiectul GEOTHNK International Contest.

Termenul limită pentru încărcarea pe platformă şi transmiterea scenariilor este 30 aprilie 2015.

Criteriile de evaluare
Pentru ca un scenariu GEOTHNK să fie valoros, acesta trebuie:
·         să asigure dezvoltarea gândirii spaţiale;
·         să fie bazat pe modelul predării prin investigaţie;
·         să implice utilizarea metodelor moderne de predare-învăţare-evaluare;
·         să implice abordarea interdisciplinară;
·         să îmbine contextul formal cu cel informal;
·         să permită elevilor o cât mai mare varietate de modalităţi de acţiune şi exprimare;
·         să încurajeze participarea elevilor la procesul de învăţare;
·         să ia în considerare imaginaţia şi creativitatea elevilor;
·         să utilizeze resurse digitale;
·         să permită dezvoltarea abilităţilor şi personalităţii elevilor.
Premii
În urma evaluării scenariilor de către o comisie specializată, vor fi selectate cele mai bune 5 scenarii GEOTHNK, iar autorii lor vor beneficia de o bursă pentru participarea la Şcoala de vară -  GEOTHNK Summer School 2015 -  în Grecia, timp de 6 zile. Bursa acoperă cheltuielile privind taxa pentru curs, transportul, cazarea şi masa.

Detalii suplimentare se pot obţine de pe site-ul http://goo.gl/WhfQzm .
Persoana de contact: Mihaela Popescu, mihaela.popescu2012@yahoo.com, mobil 0733661206.

Director Casa Corpului Didactic Cluj,                                              Coordonator Serviciul Proiecte,

   prof. Dorina Kudor                                                                                prof. Mihaela Popescu

miercuri, 19 noiembrie 2014

Ziua Mondială a bibliotecilor şcolare


Organizator: Casa Corpului Didactic Cluj
Parteneri: Inspectortul Şcolar Judeţean Cluj, Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj-Napoca
Obiectiv: Conştientizarea importanţei rolului parteneriatului între bibliotecarul şcolar/responsabilul CDI/ profesorii de limba şi literatura română în realizarea de activităţi pedagogice, culturale, de comunicare
Perioada: 22 octombrie 2014
Locaţia: Sala Media  a  Bibliotecii Judeţene Octavian Goga” Cluj-Napoca
Deschiderea manifestării:
·         Director Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj , Sorina STANCA


 Director  Casa Corpului Didactic Cluj, Dorina KUDOR

Prof. metodist Casa Corpului Didactic Cluj, Pompilia HERMAN
Sinteza raportului de coordonare a bibliotecilor şcolare şi a CDI în anul şcolar 2013-2014


Bibliotecar Casa Corpului Didactic Cluj, Marinela PĂCURAR
   Agenda activităţilor cu bibliotecarii şcolari şi responsabili CDI în anul şcolar 2014- 2015
Temele prezentate în cadrul manifestării :

Ø  CDI /biblioteca școlară – laborator de experimentare a noilor tehnologii educaţionale

Diana BACIU, Biblioteca Județeană “Octavian Goga”, Cluj-Napoca – Proiecte educaţionale pentru adolescenţi. Studiu de caz: Proiectul „Tradiţii şi obiceiuri din Transilvania”

 Ø  Biblioteca- un spaţiu infinit         
                            
Amalia BARBA – profesor de limba română Liceul Teoretic  ”Mihai Eminescu”,
Cluj- NapocaScrisul ca sacralitate






Mihaela TURCUprofesor documentarist Liceul Teoretic  ”Mihai Eminescu”, Cluj- Napoca 
Și noi ce să mai citim?








Ø  Lectura – învățătura cea mai bună
Titiana ZLĂTIOR – profesor dr. de limba română Colegiul Național „George Coșbuc”, Cluj- NapocaRolul consilierului în cercul de lectură

Iulia POP – profesor dr.de limba română Liceul Teoretic  ”Mihai Eminescu” , Cluj- Napoca De la cărțile înlănțuite...la „dezlănțuirea lecturii”

În  încheierea activității doamnele profesoare  Mihaela Turcu și Iulia Pop  de la Liceul Teoretic  ”Mihai Eminescu” , Cluj- Napoca au  prezentat primul ghidul de bune practici „Centrul de documentare și informare – inima culturală a școlii ”, realizat în colaborare cu conf. univ.dr. Valentin Orga de la Universitatea Babeș Bolyai, Facultatea de istorie, catedra de biblioteconomie, volum care oferă sprijin în organizarea și desfășurarea  activităților în centrele de documentare și informare.

Schimbul de experiență cu colegii din județul Cluj,sugestiile de bună practică oferite care pot fi aplicate la clasă,  a permis  participanților la această activitate posibilitatea dezvoltării unor colaborări de durată, prin care activităţile de lectură să fie promovate.
Diversitatea agendei activității, conţinutul inovativ, interesant, practic şi instructiv, bine documentat au fost apreciate de participanții la activitate cu calificative de foarte bine. Ideile, modelele promovate au constituit pentru participanți o incitare la reflecție.
                                                                                                                   Coordonator activitate 
Prof. metodist Pompilia Herman 

joi, 13 noiembrie 2014

Activitate metodica ,,Managementul formarii continue"

In perioada 10-14 noiembrie 2014 se deruleaza activitatea metodica destinata responsabililor cu dezvoltarea profesionala din unitatile de invatamant preuniversitar, judetul Cluj.
DETALII AICI

Oferta de formare continua pentru anul scolar 2014-2015

In  anul scolar 2014-2015, Casa Corpului Didactic Cluj pune la dispozitia personalului  didactic si didactic auxiliar o oferta care consta in programe acreditate, programe neacreditate, activitati metodice, stiintifice si culturale.
Inscrierea se face in perioada 17 - 28 noiembrie 2014.
Pentru detalii suplimentare apasati AICI

Proiectul Semantic Pathways for Building a Spatially-Thinking Society (Modalitati de dezvoltare a societatii bazate pe gandirea spatiala)

Conferinta ,,Educatie prin stiinta 2014" a fost organizata in data de 5 noiembrie,  in cadrul proiectului „Semantic Pathways for Building a Spatially-Thinking Society” 543451-LLP-1-2013-1-GR-KA3-KA3MP. 
La conferinta au participat 120 de cadre didactice din judetul Cluj.
Invitat special: Cristian Muresanu, jurnalist de stiinta.

Pliantul proiectului
Agenda conferintei
Site-ul proiectului
Portalul comunitatii Geothink
Video - Prelegere M. Popescu & Dorina Kudor
Video - Prelegere Cristian Muresanu
Textul prelegerii
Opinii










miercuri, 18 iunie 2014

http://saptamanaaltfel.wordpress.com

Metode inovatoare de predare-învăţare-evaluare la Fizică prin Arte vizuale - activitate metodica


Organizator: Casa Corpului Didactic Cluj
Partener:Liceul de Arte Vizuale “Romulus Ladea”, Cluj-Napoca
Durata: 4 ore
Grup ţintă: Profesorii care predau disciplina Fizică
Activităţi:
1.Vizitarea expoziţiei ştiinţifico – artistice cu tema: ”Cosmosul artistic”
Participanţii au fost primiţi în  Sala de Expoziţii de către directorul Liceului de Arte Vizuale „Romulus Ladea”, domnul Gavrilă Zmicală,  care a rostit un cuvânt de bun venit şi a promovat activitatea profesorilor liceului având ca finalitate realizarea expoziţiilor săptămânale. Formatorii au prezentat activităţile ce se vor desfăşura pe parcursul zilei şi i-au invitat pe participanţi să evalueze din punct de vedere ştiinţific, lucrările artistice realizate şi expuse de către elevii şcolii şi. Pe parcursul vizitei, participanţii au aflat obiectivele şi etapele organizării expoziţiei „Cosmosul artistic”, temele ştiinţifice abordate şi detalii privind tehnicile artistice utilizate pentru elaborarea lucrărilor ( pictură în acrilic, ulei, acuarelă, grafică, modelaj) şi au completat o fişă de feeedback.  Au fost martorii prezentării unei lucrări artistico-ştiinţifice ”Evolutie tehnologica, involutie biologica” de către unul dintre elevii expozanţi, Mateica Septimiu din clasa a IX-a.
Au fost apreciate toate lucrările propuse şi au fost nominalizate trei dintre cele mai reuşite lucrări:


Profesorii au identificat … concepte (mărimi, fenomene, sisteme) reprezentate în lucrările elevilor (universul, sistemul solar, galaxii, nebuloase, relativitatea timpului şi a spaţiului, călătorii interstelare, reflexii, refracţii, umbre şi penumbre, unde mecanice etc.) şi tehnici artistice utilizate: pictură, grafică, modelaj, sculptură pentru expoziţia „Cosmosul artistic” şi au propus noi teme de studiu artistic. A fost nominalizată lucrarea care a surprins cele mai multe fenomene fizice.
La finalul activităţii participanţii, conduşi de directorul şcolii, au vizitat atelierele de specialitate în care işi desfăşoară activitatea elevii şcolii.
Imagini de la desfăşurarea activităţilor:


2. Metode alternative de evaluare la Fizică.
Claudia Rusu, profesor de fizică la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” a prezentat proiectul didactic „Cosmosul artistic”. Acesta a vizat abordarea inter- şi multidisciplinară a diferitelor teme ştiinţifice studiate de elevii care studiază la acestă şcoală concretizată prin elaborarea unor proiecte ale elevilor: lucrări artistico-ştiinţifice (pictură în tehnici diferite, grafică, modelaje) şi lucrări literare (eseuri, povestiri SF) care abordează teme legate de viitorul omenirii.  Cu acest prilej, participanţii la activitatea metodică au aflat cum poate fi utilizat proiectul ca metodă complementară de evaluare  a elevilor şi au avut prilejul unui schimb de bune practici.
3. Work-shop - realizarea unor lucrări artistice cu teme ştiinţifice
Adela Gocan, profesor de pictură la Liceul  de Arte Vizuale ”Romulus Ladea” a prezentat tehnici artistice speciale (acuarela,  tuşul, sarea, săpunul). Tehnicile artistice utilizate la workshop au fost explicate cu ajutorul unor noţiuni fizice (difuzia, cristalizarea, fenomenele superficiale, capilaritatea, evaporarea, formarea culorilor).


Participanţii au exersat tehnicile artistice realizând, pentru prima dată în experienţa lor didactică, picturi ce reprezintă nebuloase şi galaxii. Creaţiile au fost expuse la Casa Corpului Didactic:


Concluzii în urma activităţii de formare:
Numărul  de participanţi: 18 cadre didactice.
Rezultatele chestionarului de evaluare a activităţii au fost următoarele:
Toţi participanţii au apreciat conţinutul programului, metodele şi materialele folosite, prestaţia formatorilor şi organizarea activităţilor cu calificativul foarte bine.
            53% dintre participanţi afirmă că pot aplica în mare măsură metoda proiectului ştiinţifico-artistic în activitatea didactică iar 35% precizează că pot aplica în măsură moderată.
Dintre ideile interesante auzite la această activitate amintim: apropierea elevilor de lumea ştiinţei prin artă, surprinderea conceptelor fizicii în lucrări artistice, tehnicile de pictură învăţate, evaluarea corectitudinii reprezentărilor artistice a fenomenelor reprezentate, descrierea artistică a universurilor paralele, deprecierea fizică a omului ca urmare a dezvoltării tehnologiilor.
Aspectul care li s-au părut mai dificil participanţilor a fost utilizarea tehnicilor de lucru pentru  realizarea lucrărilor artistice.
În urma experienţei acumulate prin participarea la activitatea metodică, cursanţii au exemplificat materiale şi metode didactice noi ce pot fi elaborate/utilizate în activitatea la clasă: proiectul ştiinţifico-artistic ca metodă de evaluare formativă, tehnicile  artistice explicate ştiinţific în reprezentarea fenomenelor fizice.
Dintre temele propuse de cursanţi a fi abordate prin activităţi viitoare amintim: „Fizica în context nonformal”, „Elaborarea proiectelor interdisciplinare tematice”. Experienţa de succes împărtăşită de către profesorii care predau la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” i-a motivat pe ceilalţi participanţi să stabilească primele coordonate ale unor parteneriate viitoare între şcolile lor şi acest liceu vocaţional.

Coordonator activitate,                                                                             
prof.  dr. Liliana Dana Lung